Dickvanveen
Woonerf als inspiratiebron voor terreurproof openbare ruimte

10-12-2019 | 21:04

Woonerf als inspiratiebron voor terreurproof openbare ruimte

Dit artikel is geschreven door Acquire Media en eerder verschenen op Straatbeeld.nl

 

Hoewel het in Nederland gelukkig nog niet gebeurd is, hebben landen om ons heen er al wel mee te maken gehad: een terroristische aanslag met een voertuig. En de algemene opvatting is dat het een kwestie van tijd is voordat ook Nederland met een dergelijke aanslag te maken krijgt. Hoe bescherm je de burger tegen deze vorm van terreur?

 

Onder meer in Berlijn, Barcelona en Nice zijn in de afgelopen jaren aanslagen gepleegd waarbij een voertuig als wapen werd gebruikt. Met name de voetganger is op zo’n moment ontzettend kwetsbaar. Het was dan ook een logische reactie dat op drukke voetgangersplekken in Nederland de grote betonblokken als paddenstoelen uit de grond schoten, weet ook Dick van Veen van Mobycon. Op het internationale voetgangerscongres Walk21 dat onlangs in Rotterdam werd gehouden, presenteerde hij een aantal alternatieve oplossingen voor de betonnen legostenen. Want zeg nou zelf, die zien er niet zo fraai uit.

 

Mooier afschermen

“De eerste tegenreactie is: we moeten onszelf afschermen van terreur”, schetst Van Veen. Hij laat voorbeelden zien van de reeds genoemde betonnen legoblokken, maar ook van geparkeerde vrachtwagens die andere voertuigen moeten tegenhouden. “Maar dit geeft ons eigenlijk een heel onveilig gevoel. We moeten het dus beter aanpakken en kiezen voor mooiere oplossingen. Een andere weginrichting met een goede scheiding van langzaam en snel verkeer is een optie”, illustreert Van Veen. Op deze manier wordt het door de inrichting van de weg zo goed als onmogelijk om in het gebied voor langzaam verkeer te komen. Andere oplossingen zijn straatmeubilair met een kerende functie of de Tiger Trap, waarbij het door hoogteverschillen niet mogelijk is om met een auto in voetgangersgebied te komen.

 

Woonerf

Maar wat als we juist een gedeelde ruimte willen, waar auto’s, fietsen en voetgangers kunnen komen? Dan zijn deze oplossingen niet van toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan woonwijken, straten in binnensteden of Shared Space. “Het woonerf kan dan als inspiratie dienen”, vindt Van Veen. Aan de hand van enkele foto’s laat hij zien dat door bijvoorbeeld bochten in een straat te verwerken het lastig wordt om op hoge snelheid door die straat heen te rijden.

Van Veen werkt samen met CROW aan een publicatie over de autoterreurproof openbare ruimte. In dit boekje wordt zowel de ontwerpopgave als de procesopgave behandeld.